Ohje numeroon 112 soittamisesta

Hätäkeskus voi lähettää avuksi poliisin.
Hätäkeskus voi lähettää avuksi poliisin.

Kun joudut hätätilanteeseen, toimi näin:

Soita numeroon 112.

Soita hätäpuhelu itse, jos voit. Jos olet onnettomuuspaikalla, pystyt parhaiten ketomaan hätäkeskuksen päivystäjälle mitä on tapahtunut. Pysy rauhallisena.

Kerro, mitä on tapahtunut.

Hätäkeskuksen päivystäjä kysyy sinulta, mitä on tapahtunut. Näin hän osaa lähettää paikalle oikean avun.

Kerro tarkka osoite.

Eri kunnissa voi olla samoja katuosoitteita. Siksi on tärkeää, että kerrot katuosoitteen lisäksi myös kunnan.

Vastaa kysymyksiin.

Päivystäjä voi kysyä sinulta kysymyksiä. Kysymykset eivät hidasta avun saapumista. Päivystäjä voi lähettää apua jo puhelun aikana.

Toimi ohjeiden mukaan.

Päivystäjä voi antaa sinulle ohjeita. On tärkeää, että noudatat annettuja ohjeita.

Lopeta puhelu, kun saat siihen luvan.

Lopeta puhelu vasta sitten, kun päivystäjä antaa sinulle luvan. Jos lopetat puhelun liian aikaisin, avun saapuminen voi hidastua.

Kun odotat apua, älä soita muita puheluita

Päivystäjä tai paikalle saapuva auttaja voi soittaa sinulle takaisin ja kysyä lisätietoja.

Älä siis soita muita puheluita, vaan seuraa puhelintasi.

Soita uudestaan, jos tilanne muuttuu.

Soita hätänumeroon 112 uudestaan, jos tilanne muuttuu.

 

Katso video hätänumeroon soittamisesta