Kodin paloturvallisuus
Yleisimpiä tulipalon aiheuttajia
Keittiö

Tulipalon vaara on suuri erityisesti keittiössä. Liesi tai uuni voi unohtua kuumenemaan. Muista sammuttaa liesi tai uuni aina, kun lopetat ruuanlaiton. Älä laita liedelle tai sen lähelle paperia, muovia tai muuta helposti syttyvää tavaraa. Pidä liesi muutenkin siistinä.
Ole tarkkana myös muiden kuumenevien laitteiden, kuten leivänpaahtimen ja silitysraudan kanssa. Niitä pitää vahtia, kun ne ovat päällä.
Sammuta sähkölaitteen virta aina, kun et käytä sitä. Vedä myös kahvinkeittimen, vedenkeittimen ja leivänpaahtimen pistotulppa pois pistorasiasta.
Paloturvallisuutta voi parantaa pitämällä sähkölaitteet puhtaina. Imuroi pölyt pois jääkaapin ja pakastimen koneiston pinnalta. Pidä myös liesituuletin puhtaana.
Sähkölaitteet

Rikkinäiset sähkölaitteet voivat aiheuttaa tulipalon. Ne pitää viedä korjattavaksi. Vain sähköliike saa korjata rikkinäisen sähkölaitteen. Jos laitetta ei voi korjata, sen tilalle pitää hankitta uusi.
Älä jätä sähkölaitteita päälle, kun lähdet pois kotoa. Irrota sähkölaitteiden pistotulpat pistorasiasta, kun et käytä laitetta. Kun irrotat pistotulpan, vedä tulpasta, älä johdosta. Älä käytä rikkinäisiä sähköjohtoja.
Lue sähkölaitteiden käyttöohjeet ja noudata niitä. Huolehdi, että sähkölaitteiden ympärillä on riittävästi tyhää tilaa. Myös television ympärillä on oltava riittävästi tilaa, näin ilma kiertää eikä televisio kuumene liikaa. Muista myös puhdistaa laitteet pölystä.
Kiinnitä valaisimet hyvin kattoon tai seinään ja käytä tukevia jalkalamppuja. Älä käytä valaisimessa tehokaampaa lamppua, kuin siihen on tarkoitettu. Korkein teho ilmoitetaan lampussa tai sen pakkauksessa.
Pyykkiä ei saa kuivattaa sähköpattereiden tai sähkölämmittimien päällä. Ne voivat syttyä helposti palamaan.
Kynttilät ja tupakointi

Ole varovainen, jos poltat kynttilöitä. Tulipaloja syttyy eniten joulun aikaan, kun ihmiset polttavat kynttilöitä.
Polta kynttilää tukevassa kynttilänjalassa. Sen pitää olla ainetta, joka ei syty palamaan, esimerkiksi lasia tai metallia.
Kynttilän yläpuolella tai vieressä ei saa olla mitään syttyvää, esimerkiksi verhoja.
Jos tupakoit, tupakoi mieluiten ulkona. Käytä tuhkakuppia, joka ei syty palamaan. Sammuta tupakantumpit huolellisesti. Älä laita tumppeja roska-astiaan.
Älä koskaan tupakoi sängyssä tai sohvalla. Jos tupakoitsija torkahtaa, tupakka sytyttää helposti sängyn tai sohvan palamaan.
Säilytä tulitikkuja ja sytytintä sellaisessa paikassa, että lapset eivät saa niitä käsiinsä.
Sauna

Älä koskaan kuivata pyykkiä saunankiukaan päällä tai vieressä. Saunomisen jälkeen kiukaan lähellä on niin kuuma, että muovinen pyykkinaru venyy tai muoviset pyykkipojat ja ripustimet sulavat. Tällöin pyykit voivat pudota kiukaalle ja syttyä palamaan.
Älä säilytä saunassa tavaroita. Turhat tavarat voivat syttyä palamaan, jos ne ovat liian lähellä kuumaa kiuasta.
Saunassa ja peseytymistiloissa voi käyttää ainoastaan sellaisia sähkölaitteita, jotka on tehty kosteita tiloja varten.
Rappukäytävä

Kerrostalossa on tärkeä muistaa, että rappukäytävässä ei saa säilyttää tavaroita, kuten lastenvaunuja, polkupyöriä tai kenkiä. Älä säilytä tavaraa myöskään kellarin tai vintin käytävillä.
Turhat tavarat voivat syttyä palamaan. Ne voivat myös haitata pelastautumista hätätilanteessa.