Toimi oikein tulipalossa

Vihreä turvaopaste näyttää tien hätäuloskäynnille.
Vihreä turvaopaste näyttää tien hätäuloskäynnille.

Mieti jo etukäteen, miten pääset nopeasti ulos, jos talossasi syttyy tulipalo. Et välttämättä voi käyttää ulko-ovea. Mieti pääsetkö hätätilanteessa ulos muista ovista tai ikkunoista.

On hyvä sopia etukäteen paikka, johon kaikki asunnossa tai kerrostalossa asuvat kokoontuvat hätätilanteessa. Siellä voidaan tarkistaa, ovatko kaikki päässeet turvallisesti ulos.

Monissa taloissa on vihreitä turvaopasteita. Ne näyttävät nopeimman tien ulos. Punaiset turvaopasteet kertovat, missä on lähin sammutin.

Tee näin, jos tulipalo syttyy omassa asunnossasi

Jos asunnossasi syttyy tulipalo, poistu huoneesta ja sulje huoneen ovi. Poistu asunnosta ja sulje asunnon ulko-ovi.

Varoita tulipalosta muita ja auta myös heitä poistumaan.

Mene ulos turvalliseen paikkaan. Käytä kerrostalossa portaita. Älä käytä hissiä, sillä se voi pysähtyä kerrosten välille.

Soita hätänumeroon 112 ja kerro, mitä on tapahtunut.

Pienen tulipalon voit yrittää sammuttaa itse esimerkiksi sammutuspeitteellä. Älä kuitenkaan koskaan vaaranna itseäsi. Jos tulipalo ei sammu heti, pelastaudu ja hälytä paikalle apua.

Tee näin, jos tulipalo syttyy kerrostalossa

Jos naapurissasi syttyy tulipalo ja porraskäytävässä on savua, pysy kotona ja pidä ovi kiinni. Älä koskaan mene savuun.

Jos kotiisi tulee savua, avaa ikkuna tai mene parvekkeelle. Soita hätänumeroon 112 tai huuda ikkunasta tai parvekkeelta, jotta palomiehet huomaavat sinut. Älä hyppää vaan odota, että palomiehet tulevat pelastamaan sinut.

Jos porraskäytävässä ei ole savua, voit poistua porraskäytävän kautta ulos. Sulje asunnon ulko-ovi. Mene ulos portaita pitkin, älä käytä hissiä.