Kodin paloturvallisuus
Pienen tulipalon sammutus
Pieni tulipalo kannattaa yrittää sammuttaa jo alkuvaiheessa. Siksi kotona on hyvä olla sammutusvälineitä. Sammutusvälineitä ovat esimerkiksi sammutuspeitteet ja käsisammuttimet.
Sammutusvälineiden käyttöä on hyvä harjoitella, jotta osaa toimia hätätilanteessa oikein. Säilytä sammutuspeitettä ja käsisammutinta sellaisessa paikassa, että saat ne nopeasti käyttöön.
Älä kuitenkaan koskaan vaaranna itseäsi. Jos tulipalo ei sammu heti, mene nopeasti turvaan ja hälytä apua. Soita numeroon 112. Tulipalo leviää syttymisen jälkeen nopeasti.
Näin sammutat rasvapalon
Kuuma ruokaöljy tai rasva voi syttyä yllättäen palamaan kattilassa, jos se kuumenee liikaa. Tätä kutsutaan rasvapaloksi. Laita silloin kansi rauhallisesti kattilan päälle. Varo, että omat vaatteesi eivät syty palamaan. Tuli sammuu kattilassa, kun sinne ei pääse ilmaa.
Katkaise virta liedestä. Jätä kansi paikoilleen, kunnes kattila on jäähtynyt.
Voit tukahduttaa tulen myös sammutuspeitteellä tai paksulla matolla.
Älä yritä sammuttaa palavaa rasvaa vedellä! Rasva leimahtaa silloin korkeisiin liekkeihin.
Sammutuspeite

Jos käytät sammutuspeitettä, nykäise peite suojapussista. Avaa peite nopeasti ja tartu sen kulmista kiinni. Peitä palava kohde sammutuspeitteellä. Varo, että liekit eivät sytytä omia vaatteitasi.
Pidä peitettä tiiviisti palavan kohteen päällä niin kauan, että liekit ovat varmasti sammuneet. Samaa peitettä voi käyttää useita kertoja.
Näin sammutat sähköpalon

Jos sähkölaite syttyy palamaan, katkaise laitteesta virta. Irrota sähköjohto pistorasiasta tai katkaise virta asunnon pääkytkimestä.
Pienen sähköpalon voit tukahduttaa itse esimerkiksi sammutuspeitteellä tai raskaalla matolla. Voit käyttää sammuttamiseen myös käsisammutinta. Älä käytä sähköpalojen sammuttamiseen vettä.
Käsisammutin
Käsisammuttimessa on jauhetta tai nestettä, joka sammuttaa palon. Sammutin pitää täyttää jokaisen käyttökerran jälkeen. Sen toimivuus on tarkastettava kerran vuodessa.
Näin sammutat päällä syttyneet vaatteet

Jos omat vaatteesi syttyvät palamaan, heittäydy maahan tai lattialle. Kieriskele, kunnes tuli sammuu. Hyvä keino on kietoutua maton sisään.
Jos jonkun muun vaatteet syttyvät palamaan, toimi ripeästi. Aseta henkilö, jonka vaatteet ovat tulessa, maahan tai lattialle makaamaan. Sammuta tuli peitteellä tai takilla. Aloita vartalon yläosasta ja etene kohti jalkoja. Voit heittää henkilön päälle myös vettä.
Palovamman ensiapu

Jos saat pienen palovamman esimerkiksi liekistä, lieden levystä tai kuumasta vedestä, jäähdytä palanut kohta heti kylmällä vedellä. Jatka jäähdyttämistä ainakin 10 minuuttia.