Main menu

Skip to primary content
Skip to secondary content

selko.fi

  • Nyt
  • Apua arkeen
  • Tietoa Suomesta
  • Kirjat ja esitteet
  • Muut selkosivut
Etusivu » » Yleinen

Yleinen

Vuoden selväsanainen -palkinto evankelis-luterilaiselle kirkolle

Selkokielen neuvottelukunta myönsi palkinnon evankelis-luterilaiselle kirkolle, koska se on tehnyt pitkään selkokielellä materiaalia. Hyvä esimerkki ovat kirkon selkokieliset verkkosivut, joita on laajennettu koko ajan. Kirkolla on myös ruotsin kielellä selkosivut. Palkinto annettiin 17.9. demokratiapäivänä Kuntatalolla. Aiemmat Vuoden selväsanainen -palkinnon saajat: 2015 Satakunnan sairaanhoitopiiri 2013 Leija-lehti ja päätoimittaja Jaana Teräväinen 2012 Oikeusministeriön vaalitiedotus 2010 Kelan tiedotus […]

Retki Merikeskus Vellamoon

Merikeskus Vellamo sijaitsee Kotkan vanhassa satamassa.

Pääsiäinen alkaa kiirastorstaina

Pääsiäinen on kristittyjen uskonnollinen juhla. Sen vietto kestää monta päivää. Pääsiäinen alkaa kiirastorstaina, jota vietetään tänä vuonna 13. päivä huhtikuuta. Kiirastorstaina Jeesus söi viimeisen ateriansa opetuslastensa kanssa. Seuraavana päivänä, pitkänä perjantaina, Jeesus tuomittiin kuolemaan ja ristiinnaulittiin. Kristinuskon mukaan Jeesus heräsi kuolleista pääsiäissunnuntaina. Siksi pääsiäissunnuntai ja sitä seuraava maanantai ovat suuria juhlapäiviä, jolloin iloitaan ja syödään […]

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään 8.3.

8. maaliskuuta vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Vaikka tämä merkkipäivä ei ole Suomessa yhtä tunnettu kuin äitienpäivä, sillä on hyvin pitkät perinteet. Ensimmäistä kansainvälistä naistenpäivää vietettiin jo vuonna 1911. Tuohon aikaan naisilla oli vain harvoissa maissa oikeus äänestää vaaleissa. Siksi naistenpäivän tärkein tavoite oli saada naisille äänioikeus. Suomalaiset naiset olivat saaneet äänioikeuden vuonna 1906 – kolmantena maailmassa. Myöhemmin […]

Päivä ja yö ovat yhtä pitkiä

Sunnuntaina 20. päivänä maaliskuuta on kevätpäiväntasaus. Silloin päivä ja yö ovat yhtä pitkiä. Tähtitieteen mukaan kevät alkaa kevätpäiväntasauksesta, sillä siitä lähtien päivä pitenee ja yö lyhenee. Jos tarkkailet luontoa, voit huomata muitakin kevään merkkejä. Maaliskuun aikana palaavat ensimmäiset muuttolinnut Suomeen, ja pajunkissat puhkeavat silmuistaan. Öisin maaliskuussa on kuitenkin vielä kylmää.

Laskiaisena mäkeä laskemaan

Laskiaissunnuntai on tänä vuonna 15. päivä helmikuuta ja laskiaistiistai 17. päivä helmikuuta. Laskiaistiistaina on tapana mennä laskemaan mäkeä. Ennen vanhaan laskiaistiistain kelkkamäessä ennustettiin myös tulevan kesän pellavasatoa. Jos kelkka luisti pitkälle, huudettiin: – Pitkiä pellavia! Pitkiä pellavia! Ihmiset nimittäin uskoivat, että pellava kasvaa pitkäksi, jos kelkka luistaa hyvin. Nykyäänkin laskiaistiistaina mennään pulkkamäkeä laskemaan. Pulkkamäkeen kannattaa pukeutua lämpimästi, […]

Talven selkä taittuu

Tilastojen mukaan talven kylmin ajankohta osuu tammi-helmikuuhun. Sanotaan, että näihin aikoihin taittuu talven selkä, eli talven kylmin aika vähitellen kääntyy kevättä kohti. Helmikuussa hanki kantaa, joten kannattaa lähteä aurinkoisena talvipäivänä hiihtämään. Pukeudu hiihtoretkelle lämpimästi. Vaikka valoa riittääkin enemmän kuin vuoden alussa, ei aurinko vielä varsinaisesti lämmitä. Usein vasta maaliskuussa huomaa, että päivät ovat todella lämpimämpiä […]

Perjantai 13. päivä, epäonnenpäivä

Vanhan uskomuksen mukaan perjantai on epäonnen päivä ja luku 13 on epäonnen luku. Siksi moni uskoo, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, jolloin voi tapahtua jokin onnettomuus. Joku on ehkä varovainen koko päivän, ettei vain sattuisi mitään. Ettei vain kaatuisi portaissa. Tai liukastuisi kadulla. Tai unohtaisi lompakkoa bussiin. Tai ettei vain tapahtuisi jotakin vielä […]

Itsenäinen Suomi ja Suomen presidentit

Suomesta tuli itsenäinen valtio 6. joulukuuta vuonna 1917. Sitä ennen olimme osa Venäjää. Heti itsenäistymisen jälkeen suomalaiset jakautuivat kahteen ryhmään, punaisiin ja valkoisiin. Punaiset olivat enimmäkseen työväestöä, valkoiset taas porvaristoa. Kumpikin ryhmä halusi itsenäisyyttä, mutta punaiset ja valkoiset olivat eri mieltä siitä, millainen valtio Suomesta pitäisi tulla. Tätä erimielisyyttä suomalaiset eivät osanneet ratkaista rauhanomaisilla keinoilla. […]

Perhelainsäädäntö

Laissa on tarkoin määrätty, kuka saa mennä naimisiin ja kuka saa suorittaa vihkimisen. Tällä sivulla kerrotaan avioliiton solmimiseen liittyvistä asioista.

Ota yhteyttä  |  Tietoa selkosivuista  |  Saavutettavuusseloste
© Selkokeskus, Papunet 2021
Top