Main menu

Skip to primary content
Skip to secondary content

selko.fi

  • Nyt
  • Apua arkeen
  • Tietoa Suomesta
  • Kirjat ja esitteet
  • Muut selkosivut
Etusivu » Apua arkeen » Terveys

Terveys

Terveellinen ruoka

Videot, kuvasarjat ja ruokakolmiopeli opastavat terveelliseen ruokavalioon.

Hampaiden hoito

Video hampaiden harjauksesta ja ohjeita, miten pitää hampaat ja ikenet terveinä.

Turvallinen ruuanlaitto

Ohjeita, miten ruokaa valmistetaan ja säilytetään turvallisesti.

Nainen tarkastaa rintaansa.

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpäsairaus

On melko tavallista, että rinnoista löytyy kyhmyjä ja kasvaimia. Niistä kaikki eivät ole vaarallisia. Lääkäri voi ottaa näytteen rinnasta ja tarkistaa, onko kasvain pahanlaatuinen vai ei.

Huumeita

Asiaa huumeista

Huumeet ovat terveydelle vaarallisia, jopa hengenvaarallisia. Huumeiden käyttöä ei yleensä ole helppoa lopettaa vaikka haluaisikin. Huumeista voi kuitenkin päästä irti ja huumeongelmia voidaan hoitaa.

Asiaa alkoholista

Alkoholi on päihdyttävä aine, joka aiheuttaa humalan. Jotkut juovat alkoholia usein ja runsaasti niin, että siitä on haittaa heidän terveydelleen.

Eroon tupakasta

Tupakoinnin lopettaminen vaatii ihmiseltä voimakasta omaa halua ja päämäärää. Tupakoitsijan läheiset voivat auttaa lopettamisessa tukemalla ja kannustamalla.

Moni saa maidosta mahavaivoja

Maitotuotteet aiheuttavat monille suomalaisille mahavaivoja. Kyse voi olla laktoosi-intoleranssista.

Vähemmän suolaa

Ihmisen elimistö tarvitsee suolaa muun muassa hermoston ja lihasten toimintaan. Suolaa ei kuitenkaan pidä syödä liikaa, sillä se voi esimerkiksi nostaa verenpainetta.

Syö terveellisesti

Aina ei ole helppoa noudattaa terveellistä ruokavaliota. Keho tarvitsee sekä energiaa että vitamiineja ja hivenaineita. Kun keho saa näitä aineita, se voi hyvin.

Ota yhteyttä  |  Tietoa selkosivuista  |  Saavutettavuusseloste
© Selkokeskus, Papunet 2021
Top