Syyskuussa on syksy kauneimmillaan
Syyskuu on syksyn ensimmäinen kuukausi. Alkuun sää voi olla lämmin, mutta kuun lopulla on yleensä jo melko viileää.
Kauniilla syyssäällä kannattaa lähteä metsään sieniä keräämään. Tateista ja vahveroista saa hyvää ruokaa. Sienien kanssa pitää kuitenkin olla varovainen, sillä osa sienistä on myrkyllisiä.
Syyskuussa alkaa lintujen syysmuutto etelään. Muuttolinnut jättävät pohjolan, kun hyönteiset kuolevat syyskylmiin. Esimerkiksi pääskynen lentää talveksi eteläiseen Afrikkaan.
Syyskuussa puut alkavat pudottaa lehtiään. Pudottamalla lehtensä puu valmistautuu talvea varten. Lehtivihreä, josta lehti saa vihreän värinsä, imeytyy puun sisään. Vihreän alleen peittämät muut lehden värit pääsevät nyt esille. Puut hehkuvatkin syksyllä keltaisen, oranssin ja punaisen eri sävyissä. Varsinkin Lapissa puut ovat syyskuussa kauneimmillaan. Tätä aikaa Lapissa kutsutaan ruskaksi.
Vaikka Suomen syksy on kaunis, se on monen mielestä myös haikeaa aikaa. Vanha suomalainen kansanlaulu pukee haikeuden sanoiksi:
Lehti puusta variseepi,
päivä yötä pakenee.
Lintu pieni syksyn tieltä
kaukomaille lentelee.
Minä pieni paimenpoika
lentohon en pääsekään,
tänne, tänne jäädä täytyy
syksyhyn ja ikävään.
Syksyn pimeät alkavat
Milloin kesä loppuu ja syksy alkaa? Syksyn alku voidaan määritellä monella tavalla. Säätieteilijälle syksy alkaa silloin, kun ilman keskilämpötila laskee alle 10 asteen. Tilastojen mukaan syksy alkaa Etelä-Suomessa noin 21. syyskuuta, Pohjois-Suomessa jo aikaisemmin.
Monen mielestä syksy alkaa silloin, kun puut alkavat pudottaa lehtiään. Tai silloin, kun lapsille kaivetaan syystakit ja pipot esille. Jonkun mielestä syksy alkaa vasta ensimmäisten yöpakkasten myötä.
Syksyn alkuna voidaan pitää myös syyspäiväntasausta. Yö ja päivä ovat silloin yhtä pitkät. Tämän jälkeen päivät ovat lyhyempiä kuin yöt. Syyspäiväntasaus on tänä vuonna 22. syyskuuta.
Lähde: SKK 1997, SU 19/97