Metsämökin asukkaat Matti ja Liisa kuulevat, että naapurikylään on rakennettu rautatie. Miltä se näyttää? Kuinka nopeasti sillä voi matkustaa? Entä minne rautatietä pitkin voi matkustaa?

Matti ja Liisa päättävät lähteä katsomaan, mistä ihmeestä on kyse. Juhani Ahon kirja ilmestyi vuonna 1884, ja se hurmaa edelleen.

Lue katkelma kirjasta:

Rautatie

 – Mikä se rautatie on? Liisa alkoi kysellä. –  Kuulehan, kun minä selitän. Rautatie on rautatie ja maantie on maantie. Maantie on maasta ja mullasta ja rautatie raudasta, Matti selitti. – Ja puutie on puusta ja vesitie vedestä? Liisa hymähti pilkallisesti.

 Mutta Matti ei suuttunut. –  Älähän nyt, kyllä se on totta. Rautatietä ei ajeta hevosella. Höyrylaiva vedetään maalle ja pannaan pyörien päälle. Se kulkee tulen voimalla ja vetää perässään vaunuja. Vaunut ovat niin isoja kuin tämä pirtti ja vielä isompiakin. Kyllä se jaksaa, vaikka minkälaisia, eikä tie tärise. Semmoinen se on, Matti selitti.

 – Kuka sinua, Matti parka, on taas narrinaan pitänyt? Liisa ihmetteli. – Ei kukaan. Ruustinnan puheita ne ovat, sanoi Matti ja huokaisi nöyrästi. –  Ruustinnan? Oliko ne ruustinnan puheita? Liisa kysyi. Nyt Liisan rukki pysähtyi, ja hänen korvansa vasta oikein aukenivat.

Rautatie, Oppimateriaalikeskus Opike 2016

ISBN/EAN: 978-951-580-638-3.