Monilla suomalaisilla on laktoosi-intoleranssi. Lähes joka viides suomalainen eli liki miljoona ihmistä saa mahavaivoja, kun he juovat tavallista maitoa tai syövät maitotuotteita. Laktoosi-intoleranssi johtuu siitä, että vatsa ei osaa hajottaa sokeria, jota on maidossa.

Maito ja maitotuotteet, kuten voi, juusto ja viili, sisältävät maitosokeria. Maitosokeria kutsutaan laktoosiksi. Jotta ruuansulatus voi pilkkoa maitosokerin mahassa, tarvitaan erityistä ainetta. Tuota ainetta sanotaan laktaasientsyymiksi. Jos ihmisellä ei ole laktaasientsyymiä, hänen mahansa tulee maitotuotteista kipeäksi, hän saa ilmavaivoja tai ripulin.

Laktoosittomat maitotuotteet

Niiden, joilla on laktoosi-intoleranssi, täytyy tarkkailla, mitä he syövät. Nykyään kaupoista saa monia maitotuotteita, jotka ovat kokonaan laktoosittomia tai vähälaktoosisia.

Laktoosi-intoleranssia sairastavien tulee valita vähälaktoosisia tuotteita, kun he ostavat margariinia, juustoa, jogurttia ja maitoa. Laktoosi-intoleranssia sairastavat ihmiset sietävät eri määrän laktoosia. Joku voi aivan hyvin juoda lasillisen maitoa, kun taas toisen maha tulee kipeäksi vain yhdestä palasesta maitosuklaata. Sietokyky saattaa myös vaihdella iän mukaan.

Pitkään kypsytetyt juustot ja jogurtti sopivat monelle

Monet laktoosi-intoleranssia sairastavat voivat syödä jogurttia. Jogurtti sisältää nimittäin mikrobeja, jotka auttavat pilkkomaan laktoosia. Pitkään kypsytetyt juustot sopivat myös useimmille. Kun juustoa kypsytetään kauan, siitä häviää laktoosi.

Jos on laktoosi-intoleranssi ja haluaa silti käyttää maitotuotteita, voi apteekista ostaa laktaasivalmistetta. Sen avulla voi käyttää maitotuotteita. Valmisteen saa ilman reseptiä.

Aasian ja Afrikan aikuiset eivät juo maitoa

Kaikki ihmislapset tarvitsevat maitoa pienenä. Äidinmaito sisältää laktoosia aivan samalla tavalla kuin lehmänmaitokin. Kun ihminen kasvaa, tilanne muuttuu. Silloin monen maha tulee kipeäksi maidosta.

Monissa osissa maailmaa juuri kukaan aikuinen ei voi juoda maitoa. Näin on esimerkiksi Aasian ja Afrikan maissa. Täällä pohjoisessa on kuitenkin toisin. Monet juovat täällä maitoa koko elämänsä ajan.

Maidon avulla ihminen selviytyi vaikeissa oloissa

Tutkijat ovat löytäneet perintötekijän eli geenin, joka vaikuttaa siihen, siedämmekö maidon sokeria vai emme. Tutkijat uskovat, että kauan sitten tapahtui mutaatio, joka johti perintötekijöiden muutokseen.

Mutaation seurauksena osa aikuisista voi juoda maitoa myös aikuisena. Maidon avulla heidän oli helpompaa selviytyä, kun olot olivat muuten huonot.

Maitoallergia

Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Jotkut ihmiset ovat allergisia maidon proteiinille eli valkuaisaineelle. Maitoallergia aiheuttaa yleensä mahavaivoja. Se voi aiheuttaa myös esimerkiksi ihottumaa. Maitoallergiset ihmiset eivät voi syödä vähälaktoosisia tai laktoosittomia tuotteita. He voivat syödä vain tuotteita, jotka ovat kokonaan maidottomia.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.