Selkosanomat teki talven ja kevään aikana lukijakyselyn. Halusimme tietää, mitä lukijat ajattelevat lehdestä? Miten lehteä pitää kehittää?

Suurin osa lukijoista pitää nykyistä lehteä hyvänä tai jopa erittäin hyvänä. Kukaan ei vastannut, että olen lehteen tyytymätön.

Lukijat pitävät Selkosanomia ajankohtaisena lehtenä. Lukijoiden mielestä Selkosanomat ei ole yhtä paljon viihdyttävä lehti. Selkosanomat onkin ennen kaikkea uutislehti.

Hyvin monet Selkosanomien lukijat käyttävät internetiä, ovat Facebookissa ja katsovat videoita Youtubesta. Enemmistö lukijoista lukee kuitenkin mieluummin Selkosanomien painettua lehteä kuin verkkolehteä. Verkkolehteä kannattaa siis kehittää, jotta se houkuttelisi enemmän lukijoita.

Lukijat toivovat, että Selkosanomat julkaisee enemmän juttuja arkisista asioista, kuten harrastuksista tai ruuanlaitosta. Myös viihdettä ja kotimaan uutisia kaivataan lisää. Talouteen ja politiikkaan liittyviä juttuja ei haluta niin paljon.

Eniten lukijoita saavat lyhyet palstat ja jutut, joissa on mukana kuva. Tällaisia ovat esimerkiksi viikon kuva takasivulla, pilakuva sivulla 2 ja sarjakuva. Myös keskiaukeaman laajoja juttuja arvostetaan.

Monet toivovat sanaristikkoa takaisin.

Selkosanomat ilmestyy joka toinen viikko. 40 prosenttia lukijoista on tähän tyytyväinen. Yhtä moni toivoo, että lehti ilmestyisi tiheämmin eli kerran viikossa.

Kyselyssä kerättiin myös lukijoiden suoria mielipiteitä ja toiveita. Tässä on muutamia osuvia terveisiä ja toiveita:

– Selkosanomat on ihmisystävällinen lehti.

– Lehti on minulle tärkeä. Jaksan lukea sen hyvin. Odotan aina, että koska lehti tulee.

– Lehdessä selitetään asioiden taustat, mikä auttaa pysymään mukana uutisissa, jotka muuten jäisivät epäselviksi.

– Toivon, että esimerkiksi vastaanottokeskuksiin joku taho kustantaisi Selkosanomat.

Selkosanomien toimitus sai lukijakyselystä paljon muutakin tietoa ja toiveita. Lehteä kehitetään niiden pohjalta. Kiitämme kaikkia vastaajia!

Kommentit

Onnittelut Selkosanomille! Kyselyn tulos on hieno.
Mukava kuulla, että lukijat pitävät lehteä ajankohtaisena, vaikka lehti ilmestyy vain joka toinen viikko. Se kertoo siitä, että aihevalinnat ovat onnistuneita!

Täällä Ylen Selkouutisissa on kiinnostavaa kuulla, mistä Selkosanomien lukijat pitävät. Myös meiltä toivotaan juttuja radioon, televisioon ja nettiin tavallisesta arjesta ja nimenomaan kotimaan uutisista. Se todistaa, että sellaisille jutuille on suuri tarve. Taloutta ja politiikkaa monet pitävät vaikeina. Meidän toimittajien pitää vain tehdä lujasti töitä ja kirjoittaa vaikeistakin asioista kiinnostavia juttuja.

Sekin on mukavaa, että vanha kunnon sanomalehti kiinnostaa. Usein on ennustettu, että paperinen sanomalehti jää muiden tiedotusvälineiden jalkoihin. On hyvä, että Suomessa on monenlaisia tiedotusvälineitä. Kaikkia niitä kannattaa kehittää aina vain paremmiksi.

Meillä taitaa olla paljon yhteisiä ja monenlaisia asiakkaita Suomessa ja ulkomailla. Heitä on varmasti paljon myös vastaanottokeskuksissa. Yhdellä lukijalla olikin hyvä idea saada Selkosanomat vastaanottokeskuksiin, jos lehtiä ei vielä niissä ole.

Ystävällisin terveisin
Pälvi Tammi
toimittaja
Yle Selkouutiset

P.S. Markku Juusola: selkokielisten uutisten toimittaminen on todella vaikeampaa kuin tavallisten uutisten. Mutta se on mielenkiintoista ja tekee hyvää aivotoiminnalle!

Kiitoksia kommentista Pälvi,

Olisi muuten hauska tietää, onko Ylen Selkouutisten yleisö erilainen kuin Selkosanomien yleisö.

Selkosanomat kirjoittaa hiukan pidempiä juttuja kuin, mistä Ylen Selkouutiset kertoo radiossa ja televisiossa. Laskin päässäni, että Ylen Selkouutiset kertoo radiossa ehkä 30-40 uutista viikossa. Selkosanomissa on noin 20 uutisjuttua kahden viikon välein. Siinä on aika iso ero.

Ylen Selkouutiset kertoo uutiset nopeasti. Selkosanomat kertoo hiukan enemmän uutisten taustoja.

Kaikkien toimittajien kannattaa opetella selkokieltä. Se tekee hyvää myös muulle kirjoitus- ja ilmaisutaidolle.

Terveisin Markku J.

Kommentoi