Laskupino ja käsi naputtelemassa laskinta.

Asumiseen liittyy erilaisia laskuja. Osa näistä laskuista tulee kotiin postin mukana ja osa saattaa tulla suoraan esimerkiksi verkkopankkiisi e-laskuna. Verkkopankissa voi maksaa esimerkiksi vuokran tai yhtiövastikkeen niin, että rahasumma maksetaan joka kuukausi omalta tililtäsi.

Laskuissa on aina eräpäivä, johon mennessä lasku täytyy maksaa. Jos laskua ei maksa eräpäivään mennessä, niin pian tulee uusi ja isompi lasku.
Laskussa on tällöin mukana viivästyskorko. Viivästyskorko on sakko siitä, että laskua ei ole maksettu ajoissa.

Jos laskut jättää kokonaan maksamatta, seurauksena on vain lisää hankaluuksia. Laskut voivat joutua perintään. Tämä tarkoittaa sitä, että ulosottomies takavarikoi omaisuutta, esimerkiksi television. Se on korvaus maksamatta jääneestä rahasummasta.

Jos sähkölasku jää pitkältä ajalta maksamatta, sähköt voidaan katkaista. Jos vuokrat jäävät maksamatta, seurauksena voi olla häätö eli asunnosta joutuu muuttamaan pois.

Jos jätät laskut kokonaan maksamatta, se voi johtaa myös luottotietojen menettämiseen. Henkilön, joka on menettänyt luottotietonsa, on vaikea saada lainaa tai luottokorttia. Jos sinun on vaikeaa maksaa laskua, kannattaa ottaa yhteyttä laskun lähettäjään. Hätätilanteessa myös kunnan sosiaalitoimistosta voi saada neuvoja ja apua.

Laskuja asumisesta:

Vuokra
Vuokra-asunnossa vuokta maksetaan joka kuukausi. Vuokra on korvaus siitä, että saa asua asunnossa. Vuokrassa voi olla mukana pääomakuluja ja hoitokuluja. Pääomakulut tarkoittavat taloyhtiön lainojen lyhennyksiä ja korkoja. Hoitokuluja ovat esimerkiksi lämmitys, sähkö, vesi ja siivouksesta aiheutuvat kulut.

Yhtiövastike
Silloin, kun kerrostalossa asuja omistaa asuntonsa, hän ei maksa vuokraa vaan yhtiövastiketta. Yhtiövastikkeessa on tavallisesti mukana esimerkiksi lämmityksestä, vedestä ja siivouksesta aiheutuvia kuluja.

Vesimaksu
Vesimaksu voi olla joka kuukausi sama summa rahaa tai se voi muuttua kulutuksen mukaan. Tällöin mitataan, minkä verran asunnossa kuluu vettä esimerkiksi kuukauden aikana. Vuokra-asunnossa vesimaksu voi kuulua vuokraan eli vedestä ei tarvitse maksaa erikseen.

Sähkömaksu
Tavallista on, että sähkömaksu maksetaan erikseen kulutuksen mukaan.

Lainan lyhennys
Voit ottaa pankista lainaa esimerkiksi asuntoa, autoa tai jotain muuta suurta hankintaa varten. Maksat lainaa pankille takaisin vähitellen, esimerkiksi kerran kuussa. Tätä sanotaan lainan lyhentämiseksi. Lainasummasta maksetaan myös korkoa.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.