Näillä sivuilla kerrotaan laivamatkailusta. Voit lukea asioita, jotka sinun on hyvä tietää, kun suunnittelet matkaasi tai olet laivassa.

Laivaoppaan tiedot koskevat useimpia suuria matkustajalaivoja, jotka liikennöivät Suomen, Ahvenanmaan, Ruotsin, Viron  ja Saksan välillä.

Sisällys

Varaa ensin matkalippu

Ennen matkaa sinun on varattava matkalippu. Voit soittaa tai mennä käymään siihen laivayhtiöön, jonka laivalla aiot matkustaa.

Voit myös varata lippusi matkatoimistosta. Lipun voi varata myös Internetissä. Samalla kun varaat lipun, voit myös varata hyttipaikan tai ostaa ateriakupongin.

Jos matkustat ryhmän mukana, tavallisesti matkanjohtaja varaa kaikille liput. Jos et pääsekään matkalle, sinun on peruttava varauksesi. Sen voit tehdä joko laivayhtiössä tai matkatoimistossa riippuen siitä, mistä olet varannut lippusi.

Passi ja viisumi

Suomen kansalainen ei tarvitse passia, jos hän matkustaa Ruotsiin. Sinun täytyy kuitenkin voida todistaa henkilöllisyytesi. Tämän takia sinulla pitää olla risteilyllä mukana passi, EU-ajokortti tai henkilökortti, jonka on myöntänyt poliisi. Jos et ole EU-maan kansalainen, tarvitset mukaan passin.

Jos matkustat Viroon, sinulla täytyy olla mukana passi tai henkilökortti, jonka on myöntanyt poliisi. Jos et ole EU-maan kansalainen, tarvitset passin mukaan matkalle.

Passi tai henkilökortti on oltava mukana myös sellaisilla risteilyillä, joilla laiva kiertelee merellä eikä mene missään maihin.

Suomen kansalainen ei tarvitse viisumia Ruotsiin, Viroon, Latviaan tai Saksaan. Jos olet jonkin muun maan kansalainen, selvitä matkatoimistosta, tarvitsetko viisumin.

Lähtöselvitys

Ennen kuin nouset laivaan, sinun on mentävä lähtöselvitykseen satamaan laivan lähtöterminaaliin. Tule paikalle ajoissa, vähintään tunti ennen laivan lähtöä.

Lähtöselvityksessä matkalippusi vaihdetaan matkakortiksi, jota kutsutaan myös maihinnousukortiksi. Säilytä tämä kortti koko matkan ajan. Siihen on merkitty hytin numerosi, jos olet varannut hytin.

Joillakin laivoilla kortti toimii myös hytin avaimena. Lähtöselvityksestä saat samalla myös ateriakuponkisi, jos olet varannut sellaisen.

Lähtöselvityksen jälkeen voit mennä laivaan. On mahdollista, että laivassa sinua pyydetään näyttämään maihinnousukorttisi tai matkakorttisi. Laivan henkilökunta auttaa sinua. Voit esimerkiksi pyytää heitä kertomaan, missä hyttisi sijaitsee.

Auto mukana

Autoille on oma lähtöselvityksensä. Jos sinulla on auto mukanasi, aja se autojen lähtöselvityksen kautta autokannelle. Turvallisuussyistä et voi oleskella autokannella laivamatkan aikana.

Kun olet pysäköinyt autosi autokannelle, ota kaikki tarvitsemasi tavarat mukaan. Kun laiva on merellä, autokannen ovet ovat lukossa. Siksi et voi hakea mitään autostasi matkan aikana.

Hytti

Jos yövyt laivassa, sinulla on oltava hytti. Päivämatkalla et välttämättä tarvitse hyttiä, mutta voit sen silti halutessasi varata.

Hytit ovat useimmiten eri kansilla eli eri kerroksissa. Kannelta toiselle voit liikkua portaita myöten tai hissillä.

Hytit sijaitsevat vieri vieressä pitkien käytävien varrella. Käytävän päässä on kyltti, josta näet kaikkien sillä käytävällä olevien hyttien numerot.

Hytin avain on kortti

Hytin avain ei näytä tavalliselta avaimelta. Hytin avain on pahvinen tai muovinen kortti. Joillakin laivoilla matkakortti on samalla hytin avain. Joillakin laivoilla hytin avain on hytissä sisällä. Silloin ovi ei ole lukossa, kun ensimmäisen kerran astut hyttiisi.

Saat hytin oven auki, kun työnnät avainkortin sisään oven lukossa olevaan rakoon. Et tarvitse korttia oven sulkemiseen, sillä ovi menee lukkoon itsestään, kun suljet sen. Tarkista aina, että ovi meni lukkoon, kun lähdet hytistäsi.

Jätä muovinen avainkortti hyttiin, kun matka on päättynyt. Pahvisen kortin voit heittää roskikseen.

Tavaroiden säilyttäminen hytissä

Hytissä on kaksi tai neljä sänkyä. Jos yläsängyt on nostettu seinää vasten, voit itse ottaa ne alas.

Hytissä on wc, suihku ja puhelin. Hytissä on myös kovaääniset, joiden kautta laivan henkilökunta voi tiedottaa matkustajille esimerkiksi siitä, milloin laiva on satamassa.

Jos palaat samana päivänä samalla laivalla takaisin, voit yleensä pitää saman hytin myös paluumatkalla. Silloin voit ottaa avainkortin mukaasi, kun käyt maissa.

Voit myös jättää tavarasi hyttiin. Älä kuitenkaan jätä mitään arvokasta hyttiin, esimerkiksi rahaa, koruja tai matkapuhelinta.

Info-piste

Jokaisessa laivassa on Info-piste eli tiedotuspiste. Sieltä voit kysyä kaikkia matkaan liittyviä asioita. Useimmilla laivoilla voit myös vaihtaa rahaa Info-pisteessä.

Turvallisuus

Laivalla matkustaminen on turvallista. Onnettomuuksia tapahtuu harvoin. Kaikilla laivoilla on kuitenkin tarkka suunnitelma siitä, mitä onnettomuuden sattuessa pitää tehdä. Onnettomuus voi olla esimerkiksi tulipalo laivalla tai karilleajo.

Laivan henkilökunta on koulutettu auttamaan matkustajia hätätilanteessa. On silti tärkeää, että tiedät itsekin, miten sinun silloin on toimittava.

Tässä esitteessä on muutamia ohjeita, joihin voit tutustua jo ennen laivaan menoa. Myös laivaan noustuasi saat turvallisuusohjeita. Joillakin laivoilla näytetään video turvallisuudesta jo satamaterminaalissa.

Hyttisi seinällä on kyltti, jossa kerrotaan turvallisuussäännöistä. Lue ne huolellisesti. Kyltissä kerrotaan, mikä on sinun kokoontumisasemasi ja miten löydät sinne. Kokoontumisasema on se paikka, jonne matkustajien on keräännyttävä, jos tapahtuu onnettomuus.

Joillakin laivoilla kokoontumisasema on kirjoitettu myös maihinnousukorttiin. Voit kokeilla, löydätkö ohjeen avulla hytistä kokoontumisasemallesi.

Jos tapahtuu vakava onnettomuus, laiva täytyy evakuoida. Se tarkoittaa, että kaikkien matkustajien täytyy lähteä laivasta. Silloin kuulet hälytysäänen, joka on seitsemän lyhyttä ja yksi pitkä ääni. Hälytys kuuluu kaikkialla laivassa.

Toimi näin, jos kuulet hälytyksen

Kun kuulet hälytyksen, lähde heti kulkemaan kohti kokoontumisasemaasi.

Jos voit, ota mukaasi lämpimiä vaatteita ja peitto hytistäsi. Älä ota mukaan matkatavaroitasi. Ne ovat vain tiellä ja vievät liikaa tilaa, jos matkustajat joutuvat siirtymään pelastusveneisiin.

Reitti kokoontumisasemalle on merkitty vihreillä nuolilla. Nuolet näkyvät myös pimeässä, jos laivan valot sammuvat.

Jos laivassa on tulipalo ja käytävät ovat savun peitossa, ryömi lattiaa pitkin. Vihreät nuolet näkyvät myös alhaalla lattian rajassa. Älä käytä hissejä hätätilanteessa.

Kokoontumisasemalla saat pelastusliivin. Sitten laivan henkilökunta näyttää sinulle, mihin pelastusveneeseen tai pelastuslauttaan sinä menet.

Henkilökunta näyttää myös, kuinka sinun tulee mennä veneeseen tai lauttaan. Kun kaikki matkustajat ovat veneissä tai lautoissa, henkilökunta laskee ne alas. Joskus pelastuslautat lasketaan tyhjinä alas. Silloin matkustajien pitää liukua niihin liukumäkeä pitkin. On tärkeää noudattaa henkilökunnan ohjeita.

Jos laivalla syttyy tulipalo

Kaikilla laivoilla on palomiehiä, jotka sammuttavat nopeasti tulen, jos laivalla syttyy tulipalo. Joka puolella laivassa on palosammuttimia ja palohälyttimiä. Paina palohälytintä, jos havaitset tulipalon.

Hyteissä on myös usein automaattiset sammuttimet. Ne alkavat suihkuttaa vettä hyttiin, jos läheisyydessä on tulta tai savua.

Ruokailu

Useimmilla laivoilla on ravintoloita, joissa matkustajat voivat syödä. Tarjolla on usein à la carte -ravintola, buffet-ravintola ja kahvila.

À la carte -ravintola on tavallinen ravintola, jossa ruokaa tilataan listalta. Tarjoilijat tuovat tilaamasi annoksen pöytääsi.

Buffet-ravintola on ravintola, jossa ruoka on asetettu tarjolle pitkiin tarjoilupöytiin.

Voit itse hakea ja valita seisovasta pöydästä eri ruokalajeja lautasellesi. Usein eturuuat, pääruuat ja jälkiruuat on aseteltu eri pöytiin. Monista eri lajeista voit valita lautasellesi niitä, joista pidät. Voit myös hakea lisää ruokaa, jos haluat.

Kahvilasta saat pienempää purtavaa pieneen nälkään. Saat siellä ruuan nopeammin eteesi kuin muissa ravintoloissa. Usein kahvilan ruoka on myös vähän halvempaa.

Suurimmilla risteilylaivoilla on myös useita muita pikkuravintoloita. Osa niistä saattaa olla erikoistunut johonkin tiettyyn ruokalajiin. Jos haluat syödä reilun aamiaisen, voit ostaa buffet-ravintolan meriaamiaisen. Siihen kuuluu esimerkiksi puuroa, leipää, kananmunaa, hedelmiä, kahvia tai teetä ja paljon muuta. Useimmilla laivoilla voit syödä aamiaista myös kahvilassa.

Ostokset ja tullitarkastus

Laivoilla voi tehdä ostoksia niin kutsutussa Tax-free-kaupassa.

Tax-free tarkoittaa sitä, että kaupan tavarat ovat verottomia. Siksi ne ovat halvempia kuin maissa.

Tax-free-kaupat myyvät makeisia, alkoholia, tupakkatuotteita, parfyymejä sekä meikkejä. Parfyymit ja meikit saattavat myös olla omassa erillisessä pikkukaupassa.

Monilla laivoilla on lisäksi muita kauppoja, joissa myydään esimerkiksi vaatteita ja leluja.

Alkoholi ja tupakka

Alkoholia ja tupakkaa ei voi tuoda maihin määrättömästi.

Kun ostat verotonta alkoholia tai tupakkaa laivalla, sinun on näytettävä maihinnousukorttisi tai matkakorttisi kassalla.

Siihen myyjä kirjoittaa, kuinka paljon olet ostanut.

Tästä listasta näet alkoholi- ja tupakkamäärät, jotka voit tuoda laivasta Suomeen, kun olet käynyt ruotsinristeilyllä:

  • 1 litra vahvaa alkoholia (esimerkiksi konjakkia tai vodkaa) tai 2 litraa keskivahvaa alkoholia (esimerkiksi portviiniä tai kuohuviiniä tai siideriä)
  • 4 litraa mietoa viiniä (punaviiniä, valkoviiniä tai roséviiniä)
  • 16 litraa olutta
  • 200 kappaletta tupakkaa.

Tullissa

Kun palaat maihin, saatat joutua tullitarkastukseen. Tarkastuksessa tulliviranomaiset tarkastavat, että et ole tuonut alkoholia tai tupakkaa maihin yli sallitun määrän. Jos olet yrittänyt tuoda liikaa alkoholia tai tupakkaa maihin, tulli takavarikoi ne, ja joudut maksamaan sakkoja.

Tulliviranomaiset tekevät tarkastuksia myös siksi, etteivät matkustajat tuo huumeita tai muita kiellettyjä aineita mukanaan maihin. Tullissa ei tarkasteta kaikkia matkustajia, mutta kuka vain voi joutua tarkastukseen.

Muuta ohjelmaa

Laivalla on paljon tekemistä. Useimmilla laivoilla on tanssiravintoloita, diskoja ja yökerhoja, joissa voit tanssia, kuunnella musiikkia ja katsella erilaisia esityksiä. Osalla laivoista voit myös esiintyä itse karaokebaarissa.

Pelit

Kaikilla laivoilla voit pelata erilaisia pelejä. Pelit ovat yleensä joko pelihallissa tai kasinolla.

Sauna

Useimmilla laivoilla on myös sauna ja uima-allas. Joidenkin laivojen saunaosastolla on myös poreallas.

Leikkihuoneessa on pallomeri

Lapsille laivoilla on leikkihuone, jossa on lapsia varten pallomeri. Joillakin laivoilla järjestetään myös ohjelmaa lapsille, esimerkiksi naamiaiset tai kilpailuja.

Ulkokannella voi nauttia maisemista

Kesällä lämpimällä ilmalla laivan ulkokannella voi ottaa aurinkoa tai vain katsella merta. Talvella ulkokannella on usein kylmää, pimeää ja liukasta. Toisinaan laivalla näytetään myös elokuvia.

Aikaerot

Suomen ja Ruotsin sekä Suomen ja Saksan aikaero on yksi tunti. Kun kello Suomessa on kahdeksan, se on Ruotsissa ja Saksassa vasta seitsemän. Virossa ja Latviassa eletään samaa aikaa kuin Suomessa.

Laivan lähtöaika sanotaan matkalipussa aina paikallisessa ajassa eli sen maan ajassa, jossa laiva juuri sillä hetkellä on.

Jos sairastut

Laivalla on aina terveydenhoitaja mukana. Jos sairastut tai sinulle sattuu onnettomuus laivamatkalla, saat häneltä apua. Voit pyytää sairaanhoitajan apua Info-pisteestä. Jos laiva keinuu pahasti ja tulet merisairaaksi, voit pyytää info-pisteestä lääkettä pahoinvointiin. Usein myös pitkälleen asettuminen ja lepääminen auttavat.

Vammaisena laivalla

Jos olet liikuntaesteinen tai sinulla on joku muu vamma, pohdi etukäteen, miten se vaikuttaa laivamatkaasi.

Ota tarvittaessa mukaan joku, joka voi auttaa sinua matkan aikana.

Ilmoita vammastasi Info-pisteeseen

Laivan henkilökunta auttaa sinua mielellään, mutta se ei voi toimia henkilökohtaisena avustajanasi.

Ilmoita vammastasi jo silloin, kun varaat matkalippuasi. Ilmoita asiasta myös Info-pisteeseen, kun astut laivaan. Silloin laivan henkilökunta tietää, että saatat tarvita erityistä apua esimerkiksi hätätilanteessa.

HAUSKAA MATKAA!

Lähde:

Laiva ohoi! – Laivamatkailun opas.

Julkaisija: Selkokeskus

Toimittaja: Johanna von Rutenberg