Suomessa ihmiset odottavat kevättä innokkaasti.  Talven jälkeen kevät tuo aurinkoa, lämpöä ja paljon kauniita kukkia. Kukat koristavat kotia, kauppoja ja toreja. Kukat menestyvät myös metsissä ja kaduilla. Haluatko tietää enemmän kukista? Tällä sivulla voit tutustua yleisiin kukkiin Suomessa!

Voikukka

Voikukka

Voikukkaa pidetään usein rikkaruohona. Voikukka on monivuotinen kasvi, joka leviää nopeasti siementensä avulla. Se kukkii toukokuusta heinäkuuhun. Voikukan kukka on päivällä auki ja sulkeutuu yön ajaksi.

Keväällä monilla paikoilla kasvaa paljon voikukkia ja kukat näyttävät vähän kuin keltaiselta, kauniilta matolta. Voikukka sisältää paljon C- ja A-vitamiineja, kalsiumia, rautaa ja muita kivennäisaineita. Voikukan lehtiä voi käyttää myös salaatissa.

Valkovuokko

Lähikuva valkovuokosta

Valkovuokko on monivuotinen leinikkikasvi. Valkovuokon kukkii aikaisin keväällä, kuten myös esimerkiksi leskenlehti ja sinivuokko. Valkovuokon kukka on yleensä valkoinen, mutta se voi olla myös joskus punertava tai jopa punainen.

Suomessa valkovuokko kukkii touko-kesäkuussa. Valkovuokko kasvaa melkein koko Suomessa, Etelä-Lapissa saakka. Etelä-Suomessa valkovuokko on erittäin yleinen.

Valkovuokko on Suomessa rauhoitettu entisten Oulun ja Lapin läänien alueella. Suomessa valkovuokko liittyy äitienpäivään.

Päivänkakkara

Päivänkakkaroita

Päivänkakkaran kukat ovat valko-keltaisia. Päivänkakkara kasvaa 20–60 cm korkeaksi. Päivänkakkara kasvaa kuivilla, valoisilla paikoilla, esimerkiksi niityillä, kallioilla ja kivikoissa. Päivänkakkara kukkii kesäkuusta syyskuuhun.

Päivänkakkara on tärkeä kukka rakastuneille. Kukan terälehtiä voi nyppiä yksi kerrallaan ja selvittää rakastaako joku minua.  Päivänkakkara on Keski-Suomen maakuntakukka.

Lupiini

Sininen lupiini

Lupiini kuuluu hernekasveihin ja se on monivuotinen. Se kukkii touko-heinäkuussa. Lupiinin kukat ovat punaisia, violetteja, sinisiä tai valkoisia. Lupiini viihtyy lähes missä vaan, paitsi savi- ja kalkkipitoisessa maassa. Lupiinin oikea nimi on komealupiini.

Lupiini on joillakin alueilla levinnyt niin paljon, että melkein kaikki muut kasvit ovat hävinneet. Lupiinia on siis joillakin paikoilla liikaa. Lupiini on silti suosittu puutarhakasvi Suomessa.

Kielo

Kielon kukka

Kielon kukat ovat valkoisia. Kielo on yleinen kukka Etelä- ja Keski-Suomessa, mutta pohjoisempana kielot ovat harvinaisempia. Kielo kukkii toukokuusta kesäkuuhun.

Kielon marjat näyttävät ehkä hyvänmakuisilta, mutta ne ovat myrkyllisiä. Linnut voivat kuitenkin syödä niitä ja näin kielo leviää uusille kasvupaikoille.

Kielo on suosittu kukka kotien kukkamaljakoissa. Kieloa käytetään usein myös morsiuskimpuissa. Kielo on Suomen kansalliskukka.

Juhannusruusu

Juhannusruusun kukkia

Juhannusruusulla on valkoiset kukat, jotka tuoksuvat hyvälle. Juhannusruusu kasvaa koko Suomessa. Juhannusruusut kukkivat juhannuksen aikaan.

Juhannusruusun jalostettu muoto on perinteinen suomalainen koristekasvi, joka on helppo hoitaa. Juhannusruusua on viljelty Suomessa 1800-luvun alusta lähtien.

Niittyleinikki

Niittyleinikin kukkia

Niittyleinikki on leinikkikasveihin kuuluva keltakukkainen kasvi.  Niittyleinikki on hyvin tavallinen suomalainen kesäkukka, joka on monelle tuttu jo lapsuudesta.

Niittyleinikki kukkii Suomessa kesäkuusta syyskuuhun. Suomessa niittyleinikkiä tavataan koko maassa. Laji on hyvin yleinen lukuun ottamatta pohjoisinta Lappia ja Etelä-Pohjanmaan rannikkoseutuja.

Niittyleinikki viihtyy parhaiten niityillä, tienvarsilla, pientareilla ja pihoilla. Sitä voi tavata myös metsissä, lehdoissa, jokitörmillä ja tunturiniityillä.

Niittyleinikki on myrkyllinen, sillä se voi aiheuttaa allergiaa. Jos niittyleinikkiä syö, se voi aiheuttaa sydän- ja hengitysoireita.

Apila

Apilan kukkia

Apiloita on hyvin monia eri lajeja.  Apilat ovat yleensä kolmilehtisiä, ja niiden kukat ovat pallomaisia.  Kukan väri vaihtelee valkoisesta keltaiseen ja punaiseen.

Maailmalla ja Suomessakin yleisimmät lajit ovat valkoapila ja puna-apila. Jotkut uskovat, että nelilehtinen apila on eräänlainen taikakalu, joka tuo onnea.

Koiranputki

Koiranputkia

Koiranputki on hyvin yleinen, monivuotinen kasvi. Koiranputki levittäytyy kaikkialle, missä vain on tarjolla sopivaa avointa kasvutilaa. Koiranputki kukkii juhannukselta elokuuhun valkoisin kukin.

Koiranputkea voi periaatteessa syödä, mutta sen maku on hieman epämiellyttävä. Pohjois-Suomessa koiranputki kasvaa lehdoissa, jokien ja purojen varsilla sekä tunturikoivikoissa. Eteläisessä Suomessa se on yleinen kasvi myös pientareilla.

Tekstt: Monica Vasku