Tyttö lukee kirjaa kirjastossa.

Kirjastoon voi mennä lukemaan lehtiä tai kirjoja ja lainaamaan niitä. Kirjasto palvelee sekä lapsia että aikuisia. Kirjaston käyttö on ilmaista.

Kirjastossa on tietokirjoja ja kaunokirjoja, kuten romaaneja, runokirjoja ja kuvakirjoja. Kirjojen lisäksi kirjastossa on

  • sanomalehtiä
  • aikakauslehtiä
  • musiikkia, tavallisesti cd-levyillä
  • videoita
  • kielikursseja
  • tietokoneita, joilla voi hakea tietoa internetistä
  • cd-rom-ohjelmia
  • esitteitä ja tiedotusmateriaalia eri aloilta.

Kirjoja ja muuta aineistoa on suomeksi, ruotsiksi ja muilla kielillä.

Kirjastokortti

Kirjoja ja muuta aineistoa voi yleensä lainata kotiin. Isoja tietosanakirjoja ja lehtiä luetaan kuitenkin tavallisesti kirjastossa.

Lainaamista varten tarvitset kirjastokortin. Sen voivat saada kaikki Suomessa asuvat. Saat sen esittämällä passin tai henkilöllisyystodistuksen.

Lapsi voi saada oman kortin, mutta korttia haettaessa tarvitaan vanhemman tai muun aikuisen kirjallinen suostumus.

Kirjastokortti on näytettävä joka kerta, kun lainaat jotain kirjastosta.

Kirjastokortti on henkilökohtainen. Muut eivät saa käyttää sitä. Ilmoita heti kirjastoon, jos kirjastokorttisi katoaa.

Näin lainaaminen tapahtuu

Etsi hyllystä kirja tai muu aineisto, jonka haluat lainaksi. Vie se kirjastovirkailijalle. Näytä kirjastokorttisi. Virkailija kirjaa lainasi tietokoneelle. Nykyään monissa kirjastoissa on lainauspiste, jossa voit itse lainata kirjasi. Kysy kirjaston henkilökunnalta apua, kun käytät lainausautomaattia ensimmäisen kerran. He auttavat mielellään!

Saat lainaamisen yhteydessä kuitin. Säilytä se. Siihen on merkitty päivämäärä, jolloin sinun on viimeistään palautettava laina.

Palauta lainaamasi aineisto ajoissa takaisin kirjastoon. Palauttamisen yhteydessä ei tarvita kirjastokorttia. Jos kortillasi lainattu aineisto katoaa tai turmeltuu, sinun on maksettava siitä korvaus.

Laina-aika

Laina-aika on yleensä neljä viikkoa. Musiikin, videoiden ja cd-rom-ohjelmien laina-aika on kuitenkin lyhyempi.

Jos palautat aineiston myöhässä, kirjasto perii sinulta myöhästymismaksun. Päivän tai parin myöhästyminen maksaa vain vähän. Maksu on suurempi, jos aineisto on paljon myöhässä.

Jos tarvitset lainaamaasi aineistoa eräpäivän jälkeen, voit uusia lainan kirjastossa. Uusiminen onnistuu myös puhelimitse ja internetin kautta.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.