Kirja kertoo Kotilaisen perheen elämästä talvi- ja jatkosodan aikana. On juuri hankittu oma talo Viipurista, ja elämä tuntuu olevan järjestyksessä.

Äkkiä kaikki muuttuu. Viipurista täytyy lähteä pois, ja elämä on järjestettävä uudelleen. Kirja perustuu tositapahtumiin ja se soveltuu esimerkiksi ikäihmisten muisteluhetkiin.

Lue katkelma kirjasta:

Jäähyväiset Viipurille

Ensin tuli pulaa kahvista. Aluksi kaupasta sai kahvin korviketta. Se tarkoitti, että paketissa oli pieni määrä kahvia ja loput oli jotain muuta, tavallisesti sikuria.

Sittenkahvi loppui kokonaan ja kaupasta sai vain kahvin vastiketta. Siinä ei ollut yhtään oikeaa kahvia.

Aino piti kovasti kahvista ja kaipasi hyvää kahvia. ”Minä en herää, jos en saa kahvia”, hän valitti joka aamu.

Martta yritti tehdä kahvin korviketta. Hän keräsi voikukan juuria ja paahtoi ne uunissa. Niistä sai ruskeaa juomaa, mutta se maistui kitkerältä.

Jäähyväiset Viipurille, Kirjokansi 2016

ISBN/EAN: 978-952-714-212-7