16-vuotiaan Allun kesäsuunnitelmat menevät uusiksi, kun äiti lähettää hänet sukulaisten luo heinätöihin. Tylsä maalaiskylä ja peltotyöt eivät paljon kiinnosta Allua. Mutta kylällä vastaan asteleekin Kerttu, erilaisena ja hellyttävänä. Alkaa rakkauden ja epävarmuuden kesä…

Lue katkelma kirjasta:

Häräntappoase

Kahvin jälkeen Lahja näytti mulle mun huoneen. Mä saisin nukkua vinttikamarissa sen pienen inisijän, Pasin, kanssa. Lahja lähti alakertaan ja jätti mut omaan rauhaani. Mä makasin sängyllä ja tuijotin kattoon. Pasi saapasteli sisään kamariin. Se istahti muka rennon näköisenä sängylle. Sitten se yritti sanoa normaalilla äänellä:

– Mua sanotaan sitten Rutaseksi jätkien kesken.

Rutanen. Se sopi sille ku nakutettu.

– Mä olen Allu vaan, sanoin.

Sitä se ei olisi ansainnut kuulla. Se vilkasi mua nopeasti. Seuraavaksi se kysyi:

– Poltaksä röökiä?

– Joo, tarviitsä? mä kysyin.

– Mitä… en… en nyt ainakaan, se vastasi. Sitten se kysyi: – Montako punnerrusta sä voit vetää suorin käsivarsin?

Se oli jotenkin liikaa. Mä olen joutunut orjaksi korpeen, ja sitten joku tulee kysymään, montako punnerrusta mä voin vetää.

Häräntappoase, Kehitysvammaliitto, Oppimateriaalikeskus Opike 2013

ISBN/EAN: 978-951-580-554-6