Lista suomalaisista selkosivuista on siirretty Papunetin selkosivuille.

Tietoa selkokielestä

Selkokeskuksen yleiskieliset sivut
Tietoa selkokielestä, Selkokeskuksesta, selkokirjallisuuden valtiontuesta ja muitten maitten tilanteesta.

Suuret sanat ja pienet sanat

Älä koskaan pelkää pitkiä, suuria sanoja.
Suuret sanat merkitsevät pieniä asioita.

Kaikki suuret asiat sanotaan pienillä sanoilla,
sellaisilla kuin ilo ja itku, sota ja rauha.
Tai maa, metsä, päivä, onni, koti, syli.

Opi käyttämään pieniä sanoja
suurista asioista.
Se on vaikeaa.
Mutta pienillä sanoilla sanot,
mitä todella tarkoitat.

Kun et tiedä, mitä tarkoitat,
käytä silloin pitkiä, suuria sanoja
- ja usein hämäys onnistuu.

Runo: Arthur Kudner
Käännös: Ari Sainio